Potřebujete poradit?

Co se skrývá za férovou cenou?
Rozhodla jsem se zapojit do akce "Měsíc férových cen", který probíhá v listopadu 2022. Jeho smyslem je vysvětlit, co všechno stojí za férovými cenami českých značek a tvůrců a proč je dobré si alespoň občas něco od českých tvůrců zakoupit.
V tomto článku chci podrobněji rozebrat, co všechno se za cenou výrobku skrývá. Některé položky jsou naznačené v úvodním obrázku, ale všechny se tam rozhodně nevešly. Zde se je pokusím vypsat všechny a také podrobněji vysvětlit.
- materiál - tato položka tvoří největší část ceny, podle druhu výrobku asi třetinu až polovinu
- hedvábí - jedná se o přírodní hedvábí, podrobněji si o něm můžete přečíst v předchozím článku
- barvy - během mnoha let malování na hedvábí jsem vyzkoušela různé druhy barev od různých výrobců a nyní používám ty nejlepší z nich
- nápad - je pravda, že některé motivy mne napadly za volantem v autě, při poslechu hudby nebo když někdo z kamarádů "plácnul nějakou blbost na mejdanu", ale spousta dalších vzniká po dlouhé době vymýšlení, překreslování a vylepšování, některé skončí v koši a k některým se vrátím třeba i po dlouhé době, trochu je upravím a použiji.
- ruční malba - toto je druhá největší položka, u složitějších vzorů je dokonce na prvním místě. Kravaty nakupuji sice ušité, ale bílé, a všechny barvy které na výsledném výrobku jsou, na ně nanáším buďto štětcem nebo konturou. Tmavé barvy je nutné přetřít dvakrát, aby byly opravdu syté. Mezi jednotlivými vrstvami nebo mezi nanesením kontury a barvy je nutné nechat kravatu zaschnout. Do ceny kravaty započítávám jen čistý čas malování protože většinou maluji několik kravat najednou a když jedna zasychá, tak mezitím maluji ty další. Některá kravata mi tak trvá 45 minut čistého času, některá ale třeba i 3 hodiny. Protože kravaty nemaluji jako odreagování večer u televize, ale živí mne to, musím si také počítat odměnu za práci.
(Teď jsem zjistila, že průměrná hodinová mzda je v letošním roce 224 Kč, to bych měla tedy trochu zdražit...) - fixování barev - do této položky řadím jednak asi 10 minut času na 1 kravatu (u triček, šátků a dalších větších výrobků je to i 20 minut) a jednak spotřebu energie. Fixuji žehličkou, v troubě nebo mikrovlnce (podle typu výrobku a barev), v každém případě je toto všechno na elektřinu a všechno má poměrně velkou spotřebu.
- jedinečnost každého kusu - toto zdůrazňuji především proto, že se občas objevují dotazy na slevy při nákupu více kusů. Každý kus ale maluji zvlášť, na každý spotřebuji stejné množství barvy, každý také zvlášť fixuji, na každý potřebuji přibližně stejné množství času, i když jsou to "stejné" výrobky. Opravdu stejné ale nikdy nebudou právě proto, že se jedná o ruční práci, někdy o trošku jiné rozpíjení barev, batika také vyjde pokaždé trochu jinak... Zase to ale má výhodu, že stejně bude stát kravata, kterou si objednáte na e-shopu tak jak je, a stejně i kravata, u které chcete změnit barvu a dopsat na ní třeba věnování, protože za jednoduché texty si nepočítám žádný příplatek.
- e-shop (poplatek, správa) - za e-shop samozřejmě platím poplatek, stejně jako za doménu. Spravování e-shopu také zabere poměrně dost času, zvlášť proto, že je každý výrobek jedinečný a každý vkládám jako nové zboží s novými fotkami a popisky.
- focení - tady je nutné započítat jednak čas strávený focením a úpravou fotek, ale také opotřebení techniky (foťák a jeho servis, paměťová karta, fotostan, počítač na úpravu fotek...)
- odvody (pojištění, daně) - v této položce je největší rozdíl mezi těmi, kdo vyrábí něco večer u televize a těmi, které tvorba živí. Ti, které tvorba živí, odvádějí 14,6 % ze zisku na sociální pojištění, 6,75 % na sociální pojištění a 15 % na daň z příjmu. Zdravotní a sociální pojištění tak může tvořit 10-15 % konečné ceny výrobku, daň je většinou vzhledem k odpočitatelným položkám výrazně nižší.
Dále je nutné započítat i další položky:
- nástroje - v mém případě nejsou sice potřeba žádné drahé nástroje, ale přeci jen je občas potřeba nahradit starý roztřepený štětec novým, koupit nové misky na míchání barev, pomůcky na napínání šátků do rámu a časem bohužel odejde i žehlička, s tím vším se také při kalkulaci ceny musí počítat.
- testování - stává se, že nová kontura propouští barvu nebo se na kravatách od nového dodavatele po nabarvení objeví fleky a některé výrobky jsou kvůli tomu nepoužitelné.
- pracovna (vybavení, osvětlení, topení) - pro svoji práci potřebuji prostor, teplo a světlo. Mám štěstí, že mohu využívat jednu místnost ve vlastním domě a nemusím tedy platit nikde nájem, ale vybavení pro tvorbu i pro skladování materiálu a výrobků něco stálo a něco stojí i topení a svícení.
- administrativa - tu sice nikdo nemá moc rád, ale je to nutnost. Musím vést daňovou evidenci, zákazníkům vystavuji faktury, zpracovávám si daňová přiznání, tvořím rozpočty..., a to všecho zabere také poměrně dost času.
- komunikace se zákazníky - někdy jde o jednoduchou komunikaci jako je potvrzení objednávky a platby, pak odeslání zboží a komunikace ohledně doručení, někdy si ale vyměníme spoustu zpráv při domluvě výrobku na přání nebo třeba pokud se zásilka po cestě k zákazníkovi ztratí...
- balení zboží - zabalit zboží do sáčku, přiložit fakturu, vložit do obálky/krabice, vyplnit volný prostor, zalepit, vytvořit štítek pro přepravní společnost, vytisknout a nalepit štítek... Když se sejde víc objednávek, je půlhodina pryč ani nevím jak :-)
- odeslání zboží - cesta na poštu trvá minimálně 10 minut když jedu autem (pěšky tak 40 minut), benzín také není zadarmo. Zásilkovnu máme ve vedlejší obci, tam by to bez auta byl výlet na půl dne.
- sociální sítě - nejsem v tom moc zběhlá a než vytvořím příspěvek, který zaujme a upravím si k tomu obrázek, uteče víc času než bych chtěla.
- účast na prodejní akci - sem je nutné započítat víc věcí:
- poplatek za akci - někdy jde o akce bez poplatku, většinou když nejsou moc navštěvované nebo se jedná o akci obce pro místní obyvatele nebo když je to začínající akce. Prodejci neplatí žádný poplatek, ale také nepřijde moc lidí anebo když už přijdou, tak toho moc nenakoupí. Vyhlášené a známé akce mají vysoký poplatek třeba i několik tisíc za metr čtvereční prostoru, ale zase je záruka, že přijde hodně lidí a větší pravděpodobnost, že se něco prodá.
- náklady na cestu - je třeba myslet na to, že nákladem na cestu není jen cena pohonných hmot, ale i opotřebení auta a také poměrná část pojištění a dálniční známky. U vícedenních vzdálenějších akcí je nutností zaplatit si ubytování.
- čas strávený při prodeji, který nemůžu využít pro tvorbu nového zboží
- vzdělávání - tady jde jednak o zaplacení kurzů (i těch online) souvisejících s tvorbou, ale i dalších - propagace, finance, podnikání a podobně.
Možná jste až dosud netušili, co všechno se promítá do konečné ceny výrobku. Rozhodně nejste sami, na každé prodejní akci u mého stánku někdo žasne a ptá se, jestli to všechno opravdu maluji ručně, jak dlouho to trvá a následně konstatuje, že to vlastně vůbec není drahé :-)